برخی از اجزای سیستم فنی خودرو قطعاتی هستند که در سایر حوزه های صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین نام آنها برای صنعتگران، تعمیرکاران و مکانیک ها آشناست. بررسی عملکرد این قطعات و نقش آنها در سیستم فناوری خودرو بسیار مهم است.

یکی از این قطعات بلبرینگ است. بلبرینگ ها جزء اصلی ماشین آلات هستند و در اکثر ابزارهایی که به صورت روزانه استفاده می شوند یافت می شوند. این جزء اصلی در ماشین آلات صنعتی انواع و کارکردهای مختلفی دارد. در این مقاله بلبرینگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟ با ما بمانید ما پرداخت می کنیم.

بلبرینگ چیست؟

بلبرینگ به معنای بلبرینگ یاتاقان و نوعی بلبرینگ تماسی غلتشی است که به آن بلبرینگ نیز می گویند. این قطعه یکی از لوازم جانبی بیل مکانیکی محسوب می شود. برای جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح دوار در تمامی دستگاه های دوار از بلبرینگ ها استفاده می شود. به عنوان مثال، چرخش اجسام سنگین و حرکت آنها مانند چرخ ماشین می تواند به یاتاقان ها بستگی داشته باشد. یاتاقان ها در قطعات مختلف خودرو که امکان اصطکاک وجود دارد، مانند دینام، کلاچ، گیربکس، فرمان، چرخ، محور و چرخ دنده بیکار استفاده می شود. این قسمت دارای گوی کروی است و وظیفه اصلی آن حمل مقدار باری است که وارد محور چرخش می شود.

انواع قطعات صنعتی بلبرینگ

تفاوت هایی وجود دارد. در دسته اصلی به دو نوع بلبرینگ و رولبرینگ تقسیم می شوند که در زیر دسته رولبرینگ قرار می گیرند. با این حال، مهم ترین انواع خرس ها عبارتند از:

1- یاتاقان شعاعی

این عملی ترین و رایج ترین اثر در بازار است در هر حلقه از این نوع بلبرینگ ها یک دهانه مدور عمیق شبیه به شعاع سربی وجود دارد. به دلیل وجود شیار و ایجاد سطح تماس بالا بین گوی و لبه، کاربردهای زیادی دارند. این بلبرینگ ها می توانند بارهای شعاعی و محوری را در هر دو جهت تحمل کنند و برای سرعت های بالا مناسب هستند بلبرینگ های شیار عمیق ساختار ساده ای دارند و نگهداری و تعویض آن آسان است این نوع بلبرینگ به دو صورت تک ردیفه و دو ردیفه تولید می شود و طرح تک ردیفه آن محبوب ترین و پرکاربردترین طرح در بین تمامی بلبرینگ ها می باشد. بلبرینگ تک ردیفی با طراحی بسیار ساده یکپارچه است و قادر است با سرعت چرخش بسیار بالا کار کند. همچنین هزینه نگهداری آن کم است

2- یاتاقان شعاعی

این نوع بلبرینگ تحمل بار و سرعت خوبی دارد و به چند دسته تقسیم می شود. اما در بین انواع آنها فقط از بلبرینگ های شیار عمیق در تولید خودرو استفاده می شود. در این نوع بلبرینگ، گلوله های غلتکی در شیارهایی به هم قطر هستند که در رینگ ها تعبیه شده اند. این شیار داخل رینگ باعث افزایش سطح تماس بین گوی ها و رینگ ها شده و توانایی آنها را در حمل بارهای شعاعی افزایش می دهد. در یاتاقان های شعاعی از قفسه های برنجی یا پلاستیکی دو قسمتی استفاده می شود. روغن هیدرولیک نیز شیارها و بین گوی ها و ریل ها را پر می کند. از مزایای این نوع بلبرینگ می توان به حفظ سرعت، کاهش قابل توجه اصطکاک و بار باربری شعاعی اشاره کرد.

3- بلبرینگ تماسی زاویه ای

ساختار این نوع بلبرینگ شبیه شیار است. تفاوت این است که رینگ های بیرونی و داخلی با هم حرکت می کنند. این ویژگی هم بارهای محوری و هم بارهای شعاعی را بر یاتاقان اعمال می کند. یاتاقان های تماس زاویه ای در گیربکس های خودرو استفاده می شود و در زاویه 15، 25 و 40 درجه موجود است. برای این نوع بلبرینگ، هرچه زاویه تماس بزرگتر باشد، ظرفیت تحمل بار محوری بیشتر است.

4- پوشش پایین گرد

جریان زیرسطحی می تواند نیروهای محوری بالایی را تحمل کند. این نوع ریخته گری به دو صورت یک قسمتی و دو قسمتی تولید می شود که نام آن با توجه به جهت حرکت می باشد. در نتیجه، دو لایه در پایین دایره قادر به حمل بار محوری از بالا و پایین هستند. با این حال، یک قسمت در قسمت پایین می تواند در برابر بار محوری در یک قسمت مقاومت کند.

5- بلبرینگ زاویه ای

استفاده از این نوع تراکم که نوعی تراکم غلتشی است در تایرهای خودرو رایج است. البته در خودروهای پرسرعت از آنجایی که کابل های غلتکی سرعت کمی دارند، اغلب با شیارهای عمیق جایگزین می شوند. اما به دلیل فشار کم و توانایی تحت بار ترکیبی، رولبرینگ در خودروهای سنگین استفاده می شود. همچنین به دلیل بار محوری زیاد روی چرخ ها، از بلبرینگ های زاویه ای در کامیون ها و کامیون ها استفاده می شود.

هدف از یاتاقان ها چیست؟ واردات خط تولید

کاربردها و کاربردهای بلبرینگ در مکانیک و صنعت بسیار گسترده است. بلبرینگ ها توانایی تحمل مقدار کمی بار ترکیبی (شعاعی و محوری) را دارند. اگر مقدار بار سنگین باشد، بلبرینگ تعویض و خرد می شود. در نتیجه استفاده از آن برای بارهای سنگین گزینه مناسبی نیست. کاربرد اصلی بلبرینگ ها کنترل حرکت و کاهش اصطکاک در قطعات متحرک است. وظیفه اصلی این قطعه اتصال دو قسمت متحرک ابزار یا وسیله است به گونه ای که بتوان مقاومت و اصطکاک در برابر حرکت را به حداقل رساند. به طور کلی کاربردها و وظایف بلبرینگ عبارتند از:

1- کمک به انتقال قدرت بین احزاب

به این ترتیب بلبرینگ شرایطی را ایجاد می کند که برخی از قطعات یکی بر روی دیگری بچرخند و در عین حال در جلوگیری از اصطکاک انتقال نیرو بین این قطعات موثر است.

2- از بحث و جدل بپرهیزید

بلبرینگ ها علاوه بر ساییدگی و پارگی، از اتلاف انرژی در اثر گرما و اصطکاک نیز جلوگیری می کنند.

3- جداسازی و جلوگیری از سایش سطح

از خوردگی بین کنتاکت های تحلیلی و سطوح توسط بلبرینگ ها جلوگیری می شود. بنابراین قطعات در اثر سایش آسیبی نمی بینند.