موسیقی پاپ را می توان به عنوان موسیقی عامه پسند یا موسیقی محبوب در بین جوانان ترویج کرد. موسیقی پاپ برای اولین بار در کشورهای آنگلوساکسون پیش از گسترش به سایر نقاط جهان رایج بود.

هر قطعه موسیقی مانند سایر اشکال هنری تحت تأثیر فرهنگ و آداب و رسوم جامعه ای است که در آن پایه گذاری شده است. از این رو هر نویسنده و نوازنده ای با توجه به محل زندگی خود و سنت های آن منطقه، سبک موسیقی را اجرا می کرد و همین امر موجب پیدایش سبک های مختلف شد. یکی از این سبک ها موسیقی پاپ و دانلود آهنگ خارجی است که طرفداران زیادی دارد. در ادامه با این نوع موسیقی بیشتر آشنا می شویم.

موسیقی پاپ

تاریخ موسیقی عامه پسند در حدود سال 1300 بعد از میلاد، حدود 150 سال پس از اولین آثار موسیقی کلاسیک آغاز می شود. نام موسیقی پاپ از کلمه "مردم" گرفته شده است. این سبک موسیقی در بین مردم طرفداران زیادی دارد و غیر آکادمیک محسوب می شود. سبک پاپ نقطه مقابل موسیقی کلاسیک و موسیقی محلی است. اما نوازندگان و خوانندگان این سبک در حالی که متفاوت از سبک های دیگر هستند، می توانند در سبک های دیگر مانند راک، هیپ هاپ، دنس، ریتم اند بلوز (R&B) و کانتری نیز فعال باشند. این باعث شده است که سبکی انعطاف پذیر باشد. به عبارت دیگر، هدف از تولید موسیقی عامه پسند، سود اقتصادی و تجاری آن است و بیشتر به جنبه های تجاری، صنعتی و عمومی توجه می شود تا جنبه هنری.

تاریخچه موسیقی پاپ

ما تاریخ موسیقی پاپ را از دهه 1930 تا 1990 مطالعه می کنیم.

دهه 1930 و 1940

در این دوره، موسیقی پاپ تحت تأثیر سبک های بلوز (شیکاگو) و کانتری (تنسی) قرار گرفت.

دهه 1950

در این دوره خوانندگان بینگ کراسبی، فرانک سیناترا، دین مارتین، بابی دارین و پگی لی همگی حضور داشتند و به این سبک کار کردند. خوانندگانی مانند بیل هاولی، Fats Domino و Elvis Presley حضور قوی تری دارند و طرفداران بیشتری دارند زیرا متعلق به نسل جوان هستند.

دهه 1960

در آغاز دهه، گروه‌هایی مانند جانی تلوسان، بابی وی، برایان هایلند، تامی رو، جین پیتنی و فرانکی آوالون شروع به اجرا کردند. در اواسط دهه 90، هنرمندانی مانند کارول کینگ، نیل دایموند و برت باچاراچ، آرتا فرانکلین، برادران ایسلی، ری چارلز، استیوی واندر، سوپریمز، ماروین گای، باب دیلن و سایمون و گارفونکل موسیقی پاپ را متحول کردند.

دهه 1970

این دوره شاهد ظهور موسیقی دیسکوی Bee Jays، پیانوی بیلی جوئل و التون جان، کانتری ایگلز و هنرمندان راک/پاپ مانند جولیو ایگلسیاس، راد استوارت، استیلی دان و فلیت‌وود مک بود. ABBA گروه سوئدی بود که با مسابقه آهنگ یوروویژن به شهرت رسید و موسیقی پاپ را متحول کرد.

1980 برای کتانی

معروف ترین و شناخته شده ترین خواننده این دوره مایکل جکسون بود که با انتشار آلبوم های Thriller (پرفروش ترین آلبوم موسیقی در جهان) تحولی اساسی در سبک موسیقی به ویژه سبک موسیقی پاپ ایجاد کرد. تا به امروز) و "بد" (یکی از پرفروش ترین آلبوم های تاریخ). بنابراین مایکل جکسون را "پادشاه پاپ" می نامند. از دیگر هنرمندان این دوره می توان به مدرن تاکینگ، مایکل بولتون، پرینس، جانت جکسون، دوران دوران، پلیس، سیندی لاپر، ویتنی هیوستون، فیل کالینز، کایلی مینوگ، پائولا عبدل و کلوب اشاره کرد.

دهه 1990 و قرن 21

در این دوره، One Direction، Tick Date، Blue و Spice Girls به انگلستان آمدند. Boyzone و Westlife در ایرلند شروع به کار کردند. Backstreet Boys و Henson و 'N Sync نیز در آمریکا فعال بودند.

در سال 1999، ریکی مارتین و جنیفر لوپز سبک پاپ لاتین را معرفی کردند. پس از شکیرا افرادی مانند انریکه ایگلسیاس و مارک آنتونی قرار گرفتند.

در سال 2002، جاستین تیمبرلیک آلبوم انفرادی خود را منتشر کرد که به موفقیت تجاری دست یافت و لقب "شاهزاده پاپ" را به خود اختصاص داد. خوانندگان و ترانه سرایان دیگری مانند هیلاری یا گروه هایی مانند Busted و McFly در همان دهه به شهرت رسیدند. برخی از خوانندگان این سبک مانند سلین دیون و نورا جونز نیز به عنوان هنرمندان پاپ محبوب شدند. پس از 11 سال غیبت از صحنه موسیقی، Modern Talking در سال 1998 Back for Good را منتشر کرد که در هفته اول 700000 نسخه فروخت.

ماهیت موسیقی پاپ

در این نوع موسیقی ملودی مخصوص کلام خواننده ساخته می شود. در یک قطعه موسیقی پاپ، عناصر ریتمیک سنگین با استفاده از تقویت کننده های الکترونیکی در زیر قطعه اجرا می شوند و ملودی اصلی با ریتم قطعه ادغام می شود.

آهنگ های پاپ معمولاً 3 دقیقه هستند.

ملودی های به کار رفته در این سبک موسیقی طرفداران زیادی را به خود جلب می کند.

فعالیت نوازندگان سبک پاپ در سبک های راک، هیپ هاپ، کانتری، ریتم و بلوز این سبک را به سبکی انعطاف پذیر تبدیل کرده است.

موسیقی پاپ هارمونی های ساده ای دارد و همین امر باعث محبوبیت آن می شود.

خطوط قطعات محبوب فقط شامل خطوط و آکوردهای بدون عارضه هستند، بنابراین نوازندگان می توانند به راحتی ترکیب را به سلیقه خود در طول اجرا تغییر دهند. بنابراین گاهی اوقات قطعه ای را می شنویم که ممکن است در دو اجرا آکوردهای یکسانی نداشته باشد و اجرا با ضبط قطعه متفاوت باشد.

در موسیقی پاپ ما مدولاسیون و تغییر استپ نداریم. برای دانلود آهنگ های پاپ به سایت موزیک باران مراجعه نمایید.

ریتم این نوع موسیقی که یکی از مهم ترین ویژگی های آن است توسط دو گروه درامر و کیبورد یا پیانو یا گیتار ارائه می شود.