واریکوسل یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مردان در فرآیند ناباروری با آن مواجه می شوند. این بیماری در بین مردان 15 تا 25 ساله بیشتر دیده می شود. با این حال، مردان در سنین دیگر نیز می توانند از آن رنج ببرند. واریکوسل در مردان می تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد و در نهایت باعث ایجاد مشکلاتی در روند باروری شود. برای درمان واریکوسل باید به فوق تخصص اورولوژی مراجعه نمایید.


نام واریکوسله؟

واریکوسل شرایطی است که در آن وریدهای داخل کیسه بیضه متورم می شوند. این سیاهرگ ها خون را از بیضه ها به قلب می برند که حاوی اکسیژن و مواد مغذی کمتری نسبت به خون شریانی است. بزرگ شدن این سیاهرگ‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون به بیضه بالا و پایین می‌رود، بنابراین واریکوسل شبیه به رگ‌های واریسی در پاها است.

این بیماری در نوجوانان و جوانان شایع است و قبل از ده سالگی نادر است. بیشتر واریکوسل ها در بیضه چپ دیده می شوند و در برخی موارد هر دو بیضه درگیر می شوند. درد بیضه یکی از علائم بیماری واریکوسل است، اگرچه برخی از واریکوسل ها دردناک نیستند و هرگز نیاز به درمان ندارند.

علت واریس بیضه چیست؟

مشخص نیست که چرا واریکوسل در برخی از مردان رخ می دهد. بر اساس این نظریه، این می تواند به دلیل رشد سریع اندام های جنسی در پسران باشد. با این حال، علت اصلی واریکوسل مشخص نیست.

واریکوسل می تواند باعث انقباض بیضه ها شود. بد نیست بدانید که بیضه دارای تعداد زیادی لوله تولید کننده اسپرم است و این لوله ها در این بیماری آسیب می بینند.

دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث کوچک شدن بیضه می شود، اما به دلیل اختلال در عملکرد دریچه وریدی، خون به بیضه ها برمی گردد و انسداد خون داخل بیضه باعث افزایش فشار در عروق بیضه و آسیب به بیضه می شود.در واریکوسل. ، بیضه ها می توانند بیش از حد گرم شوند و تعداد و کیفیت اسپرم را مختل کنند.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولاً هیچ علامتی ندارد و به ندرت باعث درد می شود و می تواند:

می تواند از درد شدید تا درد کولون متغیر باشد.

بار خود را متوقف یا افزایش دهید.

غروب بدتر شد.

هنگامی که فرد می خوابد، درد کاهش می یابد.

عوارض واریکوسل چیست؟

یکی از دلایل اصلی کاهش میزان تولید اسپرم و کاهش کیفیت آن، واریکوسل بیضه است. هورمون تستوسترون در افراد مبتلا به واریکوسل کاهش می یابد و همه این عوامل در کنار هم می توانند باعث ناباروری در مردان شوند.

با این حال، همه انواع واریکوسل بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارد. واریکوسل می تواند باعث عدم رشد بیضه ها یا کوچک شدن و آتروفی آن شود.

چگونه واریکوسل باعث ناباروری می شود؟

همانطور که گفته شد، واریکوسل می تواند دمای بیضه ها را افزایش دهد که می تواند باعث کاهش تعداد و کیفیت تولید اسپرم در برخی از مردان شود. واریکوسل لزوماً به معنای ناباروری نیست.

حدود ده تا بیست درصد مردان مبتلا به واریکوسل از ناباروری رنج می برند. در بین افراد نابارور میزان واریکوسل 40 درصد است. علائمی که به دلیل واریکوسل ظاهر می شود می تواند ارتباط بین واریکوسل و ناباروری را در مردان توضیح دهد:

وریدهای واریسی بیضه دمای بیضه را افزایش داده و بر تشکیل اسپرم تاثیر می گذارد.

افزایش دمای بیضه به میزان یک درجه معادل کاهش چهل درصد تعداد اسپرم است.

یکی از شایع ترین علل ناباروری مردان، تعداد کم اسپرم است.

ویروس های بیضه DNA اسپرم را آلوده می کنند. آسیب DNA اسپرم در مردان مبتلا به واریکوسل بیشتر است.

التهاب بیضه ها؛ تورم وریدهای کیسه بیضه و رشد غیر طبیعی بیضه ها از علل تولید غیر طبیعی اسپرم است.

ظهور واریکوسل و سطوح پایین تستوسترون در خون ارتباط نزدیکی با هم دارند که می تواند باعث اختلالات دیگر و کاهش میل جنسی شود.

واریکوسل کیفیت اسپرم را کاهش می دهد.

وریدهای بیضه چگونه تشخیص داده می شوند؟

تشخیص این بیماری نسبتا آسان است. اورولوژیست سابقه پزشکی بیمار را می گیرد و در طول معاینه بیماری ها را تشخیص می دهد. زمانی مشکوک به واریس می شود که سیاهرگ هایی که در هنگام ایستادن یا زور زدن دیده می شوند متورم و متسع شده باشند.این سیاهرگ ها هنگام معاینه شبیه کیسه های کرم به نظر می رسند، بنابراین هر دو بیضه باید همیشه معاینه شوند. بیضه آسیب دیده معمولا کوچکتر از بیضه طرف مقابل است.

واریکوسل یک طرفه سمت راست نسبتا نادر است. در صورت وجود، سونوگرافی کلیه ضروری است تا پزشک تشخیص دهد که علت خاصی مانند تومور بدخیم کلیه راست وجود ندارد.

در معاینه، بیماری به سه مرحله تقسیم می شود:

سطح اول با این واقعیت تعیین می شود که اورولوژیست بیمار را در طول معاینه لمس کرده و هل می دهد.

درجه دوم که در هنگام استراحت توسط متخصص اورولوژی تشخیص داده می شود.

علامت سوم، در دم تست از راه دور دیده می شود.

چه زمانی درمان واریکوسل لازم است؟

در موارد عادی، زمانی که واریس ویژگی های نامطلوب ایجاد نمی کند یا باروری را مختل نمی کند. نیاز به درمان یا جراحی خاصی ندارد اما اگر ناباروری دارید یا واریس باعث درد یا آتروفی بیضه می شود. باید آن را تعمیر کنید.

هدف از درمان بستن ورید آسیب دیده و بازگرداندن جریان خون به ورید طبیعی است. حتی اگر این آتروفی بیضه به صورت پیشرونده ادامه یابد و با درد یا نتایج غیرطبیعی آزمایش اسپرم همراه باشد، ترمیم واریکوسل در دوران نوجوانی ضروری خواهد بود.

در برخی موارد، واریکوسل می تواند نشانه ای از تومور بیضه یا کلیه، به خصوص در سمت راست باشد. در این شرایط بیمار باید در اسرع وقت تحت عمل جراحی واریکوسل قرار گیرد. البته باید به خاطر داشت که تنها کمتر از ده درصد واریکوسل های ناگهانی نشانه وجود تومور کلیه یا بیضه است. اگر فردی متاهل و دارای فرزند باشد نیازی به جراحی واریکوسل نیست.

توصیه می شود هر چند ماه یکبار وضعیت تخمدان ها را بررسی و بررسی کنید. و توجه داشته باشید که بدترین واریکوسل، بهترین پاسخ درمان و جراحی است.

اگر اختلال حرکتی اسپرم تایید شود، معمولاً یک نوع جراحی واریکوسل مورد نیاز است. به طور کلی، درمان واریکوسل در شرایط زیر ضروری است:

بیضه آسیب دیده در مقایسه با طرف مقابل کوچکتر است.

باروری فرد در حال حاضر تحت تأثیر قرار می گیرد یا در آینده تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

کیفیت یا تعداد کم اسپرم در آزمایش اسپرم.

درد شدید و تورم یا ناراحتی در بیضه ها وجود دارد.

در صورت عدم وجود هر یک از موارد فوق، عمل جراحی به طور کلی توصیه نمی شود و بیمار باید هر سال برای بررسی کیفیت اسپرم در آینده ملاقات و ویزیت کند.

چه روش هایی برای درمان واریکوسل امکان پذیر است؟

در روش جراحی، رگ های واریسی بریده و مسدود می شوند. این انسداد جریان خون را به وریدهای سالم منحرف می کند. به طور معمول یکی از روش های زیر در این جراحی استفاده می شود.

جراحی با برش های کوچک در ناحیه عصبی با استفاده از میکروسکوپ.

جراحی با چندین برش کوچک روی پوست برای قرار دادن ابزار لاپاراسکوپی.

در طول جراحی، جراح عروق خونی کوچکی به نام رگ های لنفاوی را حفظ می کند. این به این دلیل است که این رگ های خونی کوچک با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. این رگ‌های خونی مایع لنفاوی سفید کهربایی را از بیضه‌ها جمع‌آوری می‌کنند و اگر این رگ‌ها آسیب ببینند یا مایع لنفاوی به قلب برنگردد، می‌تواند منجر به عوارضی شود که شایع‌ترین آنها تجمع مایع در اطراف بیضه است.

هدف تمام درمان های جراحی و غیر جراحی واریس کاهش فشار داخل وریدهای واریسی است که واریکوسل را تشکیل می دهند. علائم واریکوسل را می توان با درمان های مختلف کاهش داد و کیفیت و کمیت اسپرم را افزایش داد. بیایید با هم به روش های مختلف درمان واریکوسل نگاهی بیندازیم:

واریکوسلکتومی باز

در این عمل، پزشک برشی در کشاله ران ایجاد می کند و به رگ های واریسی دسترسی پیدا می کند. سپس این رگ ها را می بندد.

آنژیوپلاستی میکروسرجری

پزشک یک برش در ورید ایجاد می کند و روش مشابه واریکولوسکوکتومی باز است. تفاوت این دو روش در این است که پزشک برای دیدن بهتر رگ ها از میکروسکوپ استفاده می کند.

واریکوسلکتومی لاپاراسکوپیک

در این جراحی پزشک سه برش کوچک روی شکم ایجاد می کند و از طریق یکی از این برش ها لاپاراسکوپ را وارد شکم می کند. دو برش دیگر برای قرار دادن وسایل مورد نیاز برای برش و بستن رگ های واریسی استفاده می شود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

بزرگ شدن واریکوسل

این روش جراحی یک روش سرپایی با حداقل تهاجم است که توسط رادیولوژیست مداخله ای انجام می شود. متخصص یک برش کوچک در کشاله ران ایجاد می کند و یک لوله باریک به نام کاتتر را از طریق این برش وارد سیاهرگ یا ورید استخوان ران می کند. متخصص مسیر کاتتر را با تصاویر رادیوگرافی دنبال می کند و آن را به سمت سیاهرگ های متورم ایجاد کننده واریکوسل هدایت می کند.

یک دستگاه کویل مانند کوچک در ورید وارد می شود که جریان خون را در ورید متوقف می کند و جریان خون را به ورید دیگری هدایت می کند و در نتیجه فشار را کاهش می دهد. در پایان عمل، کاتتر برداشته شده و زخم بانداژ می شود.