بخشی از این مجموعه در دوران افشاریه بنا شده است. بازار کاشیگری شامل مجموعه های آهنگری متعلق به زمان افشاریه است و ابزارها و محصولات فلزی به وفور در آن یافت می شود. مسجد جامع میبد یزد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بارها مورد مرمت یا تغییر بخشی از بنا قرار گرفته است به گونه ای که نقشه اولیهی مسجد از صورت شبستان به مسجدی گنبدی شکل همراه با ایوان، تغییر یافت و پس از آن به سمت غرب وسعت داده شد. اما هفت دهانه این پل گرفته شده و اکنون 33 دهانه دارد و از این رو به پل 33 چشمه شهرت یافت. چندین چشمه سرویس بهداشتی و نمازخانه بهعنوان دیگر امکانات رفاهی بازار خان شناخته میشود. تاجران علاقه زیادی به تجارت در بازار خان داشتند. بازار پنجه علی یا همان بازار مسگران، محل ساخت و عرضه ظروف زیبای مسی است و به دلیل علاقه مردم به ظروف مسی و خرید سوغاتی، شلوغ تر از قسمت های دیگر می باشد. علاقهمندان معماریِ ایران باستان بهخوبی میدانند در روزگاران قدیم، ملاتِ ساروج، خشت و گِل برای ساخت سازههای ساختمانی استفاده میشد. در کنار ظروف مسی، قالی دستباف، ترمه، ظرفهای سفالی و شیرینیهای یزدی، ایدههای مناسبی برای خرید سوغات از بازار خان یزد به حساب میآید. این بازار در سالهای بعد به وسیله نوادگان محمد تقی خان بافقی که یکی از حکام یزد در زمان قاجار بود، بهتدریج کامل تر و بزرگ تر شد. قسمت بیرونی کافه دارای یک حیاط سرسبز بزرگ با یک استخر دایرهای در وسط با یک آبنما است. هر قسمت این بازار دارای معماری شگفتانگیز و منحصربهفردی است که آن را از سایر بخشها متمایز میکند.

این معماری باعث میشود موقع پیادهروی متوجه نشویم که داریم دور میدان میچرخیم. اگر میخواهید بدانید در اصفهان کجا میتوانید غذای سنتی خوشمزه بخورید، ما در این مطلب آدرس بهترین رستوران های اصفهان را برایتان داریم. بلکه آن را به یک کافه رستوران سنتی تبدیل کردند که حالا از زیباترین کافه های یزد به شما میآید. پس از برکناری ایوب، اعراب قبیلة تیم که ساکن قریة طِهْراندر حومة اصفهان بودند، مسجد جامعبزرگی در یهودیه بنا کردند و در156 قمری منبر مسجد ایوببن زیاد را بدانجا انتقال دادند. مسجدجامع کبیر، یکی از مهمترین و پرطرفدارترین جاهای دیدنی یزد میباشد که در دورههای مختلف تاریخ تکمیل شده و سردر رفیع آن نیز به عظمت و شکوه بنا افزوده است. روی سردر ورودی مسجد اثر سه گلوله به چشم میخورد که آن را به زمان جنگ با اشرف افغان یا حمله روسها نسبت میدهند. در حال حاضر این زورخانه به عنوان بزرگترین زورخانه شهر یزد شناخته میشود که همه ساله مراسم گلریزان، انجام کشتی و حرکات ورزشی باستانی و پهلوانی را در آن میتوان مشاهده کرد. اگرچه امروزه آب انبار گیو از آب قناتهای این شهر محروم است اما در گذشته یکی از بزرگترین و مهم ترین آب انبارهای این شهر بوده است. بافت تاریخی یزد که امروزه حدود 200 هکتار از آن در لیست میراث تاریخی یونسکو به ثبت رسیده، عنوان نخستین شهر ساخته شده از خشت خام و همچنین دومین شهر تاریخی جهان را از آن خود کرده و در زمره یکی از گردشگرپذیرترین شهرهای ایران قرار گرفته است.

جلفا که امروزه با نام جلفای نو از آن یاد میشود از زیباترین مناطق اصفهان است. اهمیت آتشکده به قدمت آتش درون آن است که گفته شده از حدود ۱۵۲۰ سال پیش تاکنون فروزان مانده و حفاظت گردیده است. شهر اصفهان از روزگاران کهن تاکنون به نامهای: آپادانا، آصفهان، اسباهان، اسبهان، اسپاتنا، اسپادنا، اسپاهان، آسپدان، اسپدانه، اسپهان، اسپینر، اسفاهان، اسفهان، اصباهان، اصبهان، اصپدانه، اصفاهان، اصفهان، اصفهانک، انزان، بسفاهان، پارتاک، پارک، پاری، پاریتاکن، پرتیکان، جی، دارالیهودی، رشورجی، سپاهان، سپانه، شهرستان، صفاهان، صفاهون، گابا، گابیان، گابیه، گبی، گی، نصف جهان و یهودیه سرشناس بودهاست. بازار خان از دیرباز تاکنون جایگاه ویژهای در زندگی مردمان یزد داشته است. آهنگران یزدی نیز هنوز در حجرههای بازار خان به کار مشغولند. این روزها بازار خان به بورس حجرههای جواهرسازی و طلاکاری تبدیل شده است. انصافاً باید گفت گشتوگذار در حجرههای قدیمی و خرید از فروشندههای خوشلهجه یزدی، موهبتی است که فقط آن را میتوانید در بازار خان یزد پیدا کنید. در گذشته از این مکان به منظور برگزاری مراسمهای خاصی استفاده میشد اما حالا این سازه فقط به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان شناخته میشود. بازار زرگری، پنجه علی، بازار علاقبندی، بازار ملا اسماعیل، بازار کاشیگری، بازار افشار، بازار چیتسازی، بازار مسگری، بازار شاهزاده فاضل، بازار دروازه مهریز و بازار نخودبریزها از جمله بازارهای دیدنی در دل این بازار تاریخی است.

بازار زرگری، بازار پنجهعلی، بازار قیصریه، بازار علاقبندی، بازار کاشیگری، بازار چیت سازی، بازار ملا اسماعیل، بازار افشار، بازار صدری، بازار دروازه مهریز، بازار مسگری و بازار نخود بریزها جزو بخش های مختلف آن هستند. بازارهای نخودبریزها، دروازه مهریز، شاهزاده فاضل، چیتسازی، افشار، کاشیگری، ملا اسماعیل، علاقهبندی، پنجهبندی، مسگری و زرگری از راستههای معروف بازار خان به حساب میآید. بازار خان یزد از آن دسته جاهای دیدنی این شهر است که گردشگری خاص و خاطرهسازی را برای مسافران فراهم میکند. کافه آنی که از محبوب ترین کافه های جلفا اصفهان به شمار میرود با داشتن کیکهای خوشمزه بین مشتریان پرطرفدار شده و کیکهای آن زبانزد است. این مجموعه که بخشی از آن به گالری تماشایی و همچنین کارگاه سفال و فروشگاه صنایع دستی ارگانیک تبدیل شده، در پشتبام خود نیز با تختهای سنتی و منظرهای عالی از بافت سنتی یزد، به استقبال مهمانان و بازدیدکنندگان میرود. بقعه دوازده امامی که در چند قدمی زندان اسکندر است، یکی از جاهای دیدنی یزد و دومین گنبد شناسنامه دار ایران است. این بقعه که دومین گنبد تاریخدار ایران به شمار میرود، برای نخستین بار توانسته مسئله قرارگیری گنبد مدور بر روی پلان مربعی را حل کند و الگوی بسیاری از بناهای بعدی قرار گیرد. بقعه دوازده امام یزد به عنوان شاهکاری از معماری دوره سلجوقیان، با گچبریهای بالای محراب و کاشیکاریهای معرق اطراف آن، چشم هر بینندهای را به خود خیره میکند. پس از این معلق بودن لذت ببرید، ساعتها در میدان قدم بزنید و از کاشیکاریهای زیبا و دلربایی منارههای میدان امیرچخماق چشم برندارید.

کاشیکاریهای زیبا، منارههای تماشایی و گنبدی مرتفع از ویژگیهای اصلی مسجد ملا اسماعیل به حساب میآید. با حرکت به سوی مرکز شهر و خیابانهای قدیمی آن، اولین جایی که موردتوجه توریستها و گردشگران قرار میگیرد مسجدجامع یزد است که با داشتن بلندترین منارههای جفتی جهان و همچنین گنبدی متفاوت و چشمنواز، نگاه هر بینندهای را خیره میکند. درخصوص علت نامگذاری این کوچهها باید گفت که در قدیم، اهالی برای آشتی دادن کسانی که از هم دلخوری داشتند، آنان را از سوی مخالف راهی این کوچهها میکردند که به دلیل باریک بودن کوچهها و رویارویی خواهناخواه افراد، آن دو نفر ناخودآگاه در مقابل هم قرار میگرفتند و به نوعی وادار به گفتوگو و احوالپرسی میشدند که بدین ترتیب کدورت قبلی از میان میرفت. اکنون که صحبت از جاذبههای گردشگری بازار خان یزد به میان آمد، پیشنهاد میکنیم جاهای دیدنی زیر را به برنامه گشتوگذار خود در یزد اضافه کنید. پل «خواجه» هم بدین دلیل که به لقب بزرگان دوران صفوی اشاره دارد، انتخاب شده بود. در این میان بازار خان یزد، بزرگ ترین بازار تاریخی این شهر است و به دوران ناصرالدین شاه قاجار تعلق دارد. امکان ندارد جایی صحبت از بهترین جاهای دیدنی نزدیک به بازار خان یزد مطرح شود و نامی از مسجد ملا اسماعیل به میان نیاید.

بیشتر شهرت اصفهان، آثار تاریخی بجا مانده از سدههای گذشته (بخصوص از دوران صفویان) و گذر رودخانه زاینده رود از میان شهر است. موزه آب یزد در یکی از خانه های قدیمی و تاریخی این شهر یعنی خانه کلاهدوزها قرار دارد و در آن لوازم قدیمی حفر قنات، ابزار آلات اندازه گیری حجم آب، اسناد و مادارک خرید و فروش آب، وسایل روشنایی قنات، ظروف قدیمی نگهداری آب، وقف نامه های قدیمی و دیگر آثار تاریخی یزد و همچنین اشیای ارزشمند مربوط به آب و قنات ها نگهداری می باشد. از دیگر کاربردهای میدان نقش جهان می توان به برگزاری جمعه بازار ها در این میدان اشاره کرد. خوشبختانه اخیراً فروشگاههای میدان نقش جهان سامان خوبی را پیدا کرده و ساماندهی بخشهایی از جدارههای مختلف نظیر تابلوهای اطلاعرسانی نیز در دستور کار قرار دارد که منتظر اعتبار ۱۴۰۱ هستیم. میراثی که در پوست و گوشت و خون مردمان نصفجهان تنیده و همه شهر دل در گروه آن دارند. خیابان چهارباغ عباسی اصفهان در همه فصول از جذابیت و زیبایی خاصی برخوردار است. بهرام نادی در گفتوگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بازدیدی که به تازگی از مدرسه ناصریه و مسجد امام (ره) (مسجد جامع عباسی) داشتم، گنبد این مسجد تاریخی ترک خورده و ستونهای آن کج شده و حتی پای ستونهای سنگی شکسته است. مسجد امام: مسجد امام اصفهان یا مسجد شاه که به مسجد جامع عباسی نیز شهرت دارد یکی از مساجد دیدنی و تاریخی میدان نقش جهان اصفهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به شمار می رود.

اما مسجد جامع در شهر یزد در مقایسه با سایر مساجد جامع در تمام شهرهای دیگر از زینتها و زیورهای بیشتری برخوردار است. یکی از متفاوتترین و زیباترین مساجد تاریخی ایران «مسجد رنگونیها» واقع در آبادان است. یزد جزو جاذبه های تاریخی شهر محسوب می شوند و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می کنند. از سوی دیگر ایوان چهلستون رابطه بصری بین بیرون و اندرون کوشک را برقرار میسازد و حد فاصل آنهاست. اکثرا به دلیل وجود پنجره هایش که رو به بیرون هستند اعتقاد دارند موبدان زرتشتی از آتش جاودان و مقدس در این محل نگهداری می کرده اند. برکه ها، فضاهای سرسبز و جنگلی، قفس ها و صخره از همین پدیده های شبیه سازی شده هستند که باید در بازید از باغ پرندگان به آن ها توجه کنید. با وجود خشک شدن زاینده رود، همچنان سی و سه پل پا برجاست و همچنان گردشگران زیادی برای دیدن این پل تاریخی فرسنگ ها راه را طی می کنند تا به آن برسند. برای بازدید از بازار خان یزد، می توانید از اواسط پاییز تا اردیبهشت را انتخاب کنید .زیرا خیالتان از آب و هوای خشک و کویری در فصل تابستان و سرمای شدید شبهای زمستان راحت خواهد بود. به دلیل معماری خاص بازار و استفاده از مصالحی چون خشت، گل، آجر و گچ برای ساخت آن حتی در روزهای گرم سال هم هوای بازار خنک است.

بندرعباس حتی در پاییز و زمستان نیز هوایی گرم و مطبوع دارد. بر روی تمامی حجرهها و دالانهای بازار خان، سقفی مستحکم بنا شده تا جلوی نفوذ گرمای تابستان و سرمای زمستان به این بازار گرفته شود. تابستان فصل سفر و تفریح است. حتما نظر و تجربه خودتان از سفر به اصفهان و دیدن سی و سه پل را برای ما بنویسید و با بقیه هم به اشتراک بگذارید. برای بازدید از این پل ارزشمند و تاریخی ایران به همراه سایر پل های تاریخی دیگر اصفهان مانند پل خواجو، پل مارنان و یا پل جوئی می توانید با برنامه های گردشگری بسیار دقیق ملکه رویا همراه باشید. موقع ورود به کاخ چهلستون می توانید شاهد شش تابلو باشید که در بخش های غربی و شرقی تالار قرار گرفته اند. ورودی غربی که در قسمت پشتی این مجموعه قرار گرفته، تنها مخصوص زرتشتیان است و زمان هایی که می خواهند مراسم و یا جشنی را برگزار کنند، با کلاه های سفید و یا روسری های سفید از این ورودی به آتشکده وارد می شوند. یکی از انتقادات وارد وضعیت میدان نقش جهان به شرایط فروشگاهها برمیگردد، مثل اینکه به تازگی برای این موضوع تصمیماتی اتخاذ شده، آنها را میفرمایید؟ بازار خان در گذشته مخصوص اشرافزادگان و خانهای دوران قاجار بوده و افراد معمولی اجازه وارد شدن به آن را نداشتهاند. زیربنای این بازار تاریخی مربوط به دوران قاجار است و بخش زیادی از آن در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است . همانگونه که اشاره کردیم، این بازار به بسیاری از جاهای دیدنی یزد با جاذبههای تاریخی بسیار نزدیک است. نکته جالب برای بازدید مسجد امام اصفهان این است که اگر در مرکز آن بایستید و صحبت کنید، اکو صدای شما در کل صحن به گوش خواهد رسید. محله جلفا یکی از مهمترین مراکز مسیحیت در مرکز ایران به حساب میآید.

در ضلع غربی میدان نقش جهان، این بار درخشش باشکوه معماری ایرانی، علی قاپو که از بقیه بناها به مرکز میدان نزدیکتر است، مسافران را به خود جذب می کند. با گذر از این کوچهپسکوچهها، یکی دیگر از سازههای زیبای بافت سنتی شهر دیده میشود که به مدرسه ضیائیه یا زندان اسکندر معروف است. به تازگی فعالیتهایی روی ترک برداشته شده گنبد مسجد شیخلطفالله دیده شده؛ عملیات انجام مرمت در چه مرحلهای قرار دارد؟ درباره علت شهرت یافتن بنا به زندان اسکندر باید اشاره کرد که طبق برخی روایات تاریخی، «اسکندر» در زمان عبور از منطقه فعلی یزد اقدام به ساخت زندانی کرده که بعدها به دستور «یزدگرد اول»، شهری با نام یزدانگرد در نزدیکی آن بنا شده؛ لذا به نظر میرسد بنای فعلی مدرسه ضیائیه، همان زندان اسکندر باشد که به مرور زمان تغییر کاربری داده است. این بنا تا زمان پهلوی دوم در مالکیت افراد مختلف بود تا زمانی که به وزارت فرهنگ و هنر انتقال مالکیت داده شد. بخش شمالی-جنوبی این بازار با 78 متر طول، دارای 53 باب مغازه و بخش شرقی-غربی بازار با 180 متر طول، 100 حجره و فروشگاه مختلف را در خود جای داده است . بازار خان به دو بخش شمالی-جنوبی و شرقی-غربی تقسیم میشود. این بازار از دو بخش شمالی جنوبی و شرقی غربی تشکیل شده، بخش شمالی جنوبی ۵۳ باب مغازه و بخش شرقی غربی نیز ۱۰۰ حجره دارد. بازار دروازه مهریز با ارتفاع چهار متر در قسمت شمالی و جنوبی بازار خان قرار گرفته و از مصالح خشت و گچ و آجر در ساخت آن استفاده شده است.

این بازار توسط «علی آقا داروغه یزدی» در زمان «گورکانیان» ساخته شده و ارتفاع این بازار حدود چهار متر و مصالح به کار رفته در آن خشت، گل، آجر و گچ و همچنین سقف آن به صورت طاق و تویزه است . این تونل آکواریوم به عنوان نخستین و بزرگترین تونل آکواریوم کشور با مشارکت سرمایه گذار خارجی در گستره ای بالغ بر سه هزار و 500 مترمربع در ارتفاع منهای شش متر زیرزمین احداث شده است. آتشکده بهرام یکی از برترین مقاصد گردشگری در شهر یزد است و هر ساله پذیرای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی زیادی می باشد. به گزارش اقتصادآنلاین، آتشکده ی بهرام یزد یا همان آتشکده ورهرام یزد، یکی از اماکن مربوط به زرتشتیان، شامل ساختمان و باغ مشجری است که در قرون اخیر ساخته شده است. آتشکده یزد که آن را با نامهای دیگری همچون آتشکده بهرام یزد و خانه زرتشتیان یزد نیز میشناسند، یکی از نیایشگاههای معروف زرتشتیان است که در دوران پهلوی اول در سال ۱۳۱۳ هجری شمسی ساخته شد. البته شکل امروزی این خیابان در نتیجه تغییرات و بازسازی های بسیاری در طول این دوران بوده است. در نتیجه با بازاری روبهرو هستیم که جذابیتهای آن حفظ شده و گشتوگذار در آن خالی از لطف نیست.

مارکار، موزهای تماشایی در دل یزد است که فاصله کمی با بازار خان یزد دارد. مسجد جامع یزد در فاصله کمی از این هتل قرار داشته و همینطور کمی دورتر، میتوانید از آتشکده زرتشتیان دیدن کنید. هتل ملک اصفهان هتل ملک در اصفهان هتلی سه ستاره در 4 طبقه است که در قلب شهر اصفهان واقع شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مکان در نزدیکی مراکزی مانند مجموعه امیر چخماق یزد و مسجد جامع یزد و هتل رستوران سنتی مظفر و داروخانه شبانهروزی شهید چمران و هتل سنتی فاضلی قرار گرفته است. تکیه میر چخماق از جمله آثار تاریخی و جاهای دیدنی یزد است که در میدان میر چخماق قرار دارد. فهادان نیز محل بسیاری از آثار تاریخی است که برای بازدید از آنها باید در کوچه پس کوچههای این محله قدم بزنید و حالوهوای شگفتانگیز و باصفای آن را از نزدیک لمس کنید. خانه لاریها به عنوان یادگاری از قرن سیزدهم هـ.ش، جلوههای هنرمندانه و ظریفی را در معماری خود به نمایش گذاشته که ازجمله آنها باید به در و پنجرههای سنتی، ارسیهای تماشایی، اتاقهای نقاشیشده و آینهکاریشده و… کنیسه ملا آقا بابا یزد با داشتن سازهای زیبا و متفاوت، همواره نظر گردشگران را به خود جلب میکند و یادگاری از دوران قاجار را پیش روی بازدیدکنندگان قرار میدهد. در زمان صفویان با تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان، دوران جلال و شکوه این میدان آغاز و محوطه آن محل استقرار ساختمانهای دولتی و کاخ شاه شد. در آغاز داستان پادشاهی گشتاسپ، نگارنده در خواب دقیقی توسی را میبیند که از او میخواهد داستان گشتاسپ و ارجاسپ را، که در پی مرگ او ناتمام مانده بود، به گوش شاه برساند. برنج، ماهی و انواع کوکو به ویژه کوکو سبزی از رایجترین غذاهایی هستند که در شب کریسمس تهیه میشود.

«طرز تهیه «حلیم شیر اصفهانی»». حیاطی وسیع و دلگشا در روبهروی ساختمان آتشکده یزد قرار دارد. اگر علاقهمند هستید که منظرهای وسیع از شهر یزد را به نظاره بنشینید، حتماً سری به خانه هنر یزد و بام سنتی آن نیز بزنید. اگر تصمیم دارید که به اصفهان یا هر شهر دیگری سفر کنید میتوانید برای اجاره آنلاین اقامتگاه به پینورست سر بزنید. به گردشگرانی که میخواهند با دستی پر از سوغات یزد به مسافرت خود پایان دهند، این نوید را بدهیم که بازار خان یزد مکان مناسبی برای خرید سوغاتی است. دستمال، ترمه یزدی، جواهرت و طلا جزو سوغاتی های ارزشمند خان یزد هستند. در آن زمان، مبادلات جاده ابریشم از راسته بازار خان عبور میکرد و این مکان به یکی از قطبهای تجاری شهر یزد تبدیل شده بود. یکی از این مشتریان «مادام» بود که ساعتها روی صندلیِ کنار شیشههای قدیِ کافه «ستاره» مینشست؛ با آن دامنهای گُلی و جورابهای بلند با لباسهای رنگی و آن اداهای زیبای دست بههنگام قهوهنوشی که حضورش انگار تداوم خانه بود در جلفا، راحت و بیغلوغش. همانگونه که اشاره کردیم، این بازار به لحاظ معماری نیز در بازههای زمانی مختلف گسترش پیدا کرد. یکی دیگر از شاهکارهای معماری استفاده شده در ساخت این بازار، کاروانسراهای کوچکی است که به منظور استراحتگاه در جاهای مختلف بازار ساخته شدهاند. برای تعریف از معماری بازار خان، کافی است به این نکته اشاره کنیم که این بازار یکی از درازترین بازارهای سنتی ایران به حساب میآید. در نتیجه بازار خان یزد حتی در گرمترین روزهای یزد نیز آبوهوایی مناسب برای گشتوگذار و خرید دارد. هر قسمت از بازار خان یزد نام ویژه ای دارد و در هر کدام از این بخش ها، حرفه خاصی در حال انجام می باشد.