آیا پاکسازی پوست مضر است؟

فواید تمیز کردن پوست

سطحی ترین قسمت پوست صورت از لایه شاخی یا بافت مرده تشکیل شده است. وظیفه اصلی این لایه محافظت از لایه های زیرین پوست در برابر آلاینده های محیطی مانند میکروارگانیسم های بیماری زا، نور مضر خورشید، گرد و غبار و آلودگی است.

از طرفی ضخامت بیش از حد این لایه شاخی می تواند اکسیژن رسانی را کاهش داده و پوست را تیره کند. توجه داشته باشید که برای جلوگیری از ورود میکروارگانیسم ها به قسمت های تحتانی پوست، همیشه به چندین لایه پوشش پوست به شکل سلول های مرده و شاخی نیاز است. بنابراین، تمیز کردن پوست، حذف کامل این لایه نیست.

پاکسازی پوست با کاهش بافت‌های مرده اضافی به جوان‌سازی، نرمی و لطافت پوست و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های زنده پوست، یعنی درم کمک می‌کند. این بافت زنده حاوی کلاژن و پروتئین است که به پوست انعطاف و خاصیت ارتجاعی می بخشد.

پاکسازی پوست برای درمان آکنه یا جوش، جوش و لک و لکه های صورت در دوران بارداری توصیه می شود.

یکی از عوامل ایجاد آکنه به خصوص جوش های سرسیاه، ترکیب چربی پوست و اکسیژن موجود در هوا است. هنگام پاکسازی پوست، چربی سطح پوست کنترل می شود و احتمال جوش و آکنه را کاهش می دهد. همچنین در این روش از بین بردن جوش های سرسیاه و سرسفید به روشی مناسب و بدون مشکل انجام می شود.

افزایش گردش خون عمیق یکی از مهمترین فواید پاکسازی صورت است. در طول فرآیند پاکسازی، مالش دایره ای مواد لایه بردار روی پوست صورت، خون رسانی موثر به بافت های زیرین پوست را تضمین می کند.

مراحل تمیز کردن صورت

اولین مرحله شامل کندر است که به مرطوب و صاف شدن پوست کمک می کند و با کاهش چسبندگی سلول های شاخی به پوست به برداشتن بافت های مرده و روشن شدن پوست کمک می کند.

مرحله دوم لایه برداری و لایه برداری پوست است که شامل مالش پوست با یک ماده لایه بردار است. در این مرحله مواد پوست به صورت دایره ای به پوست ماساژ داده می شود و باعث گردش خون در پوست می شود.

پس از این دو مرحله، پوست آماده دریافت مواد مغذی است. مرحله سوم شامل استفاده از کرم ها و لوسیون های مرطوب کننده است. همچنین در این مرحله از انواع ماسک صورت برای رفع آلودگی، تامین ویتامین و تامین آب استفاده می شود.

عوارض پاکسازی پوست صورت

همانطور که گفتیم هیچ روش درمانی کاملاً ایمن و بدون مشکل شناخته نشده است. پاکسازی پوست یکی از قدیمی ترین روش های زیبایی غیر جراحی است که علاوه بر پاکسازی پوست، به افزایش جریان خون در پوست، کاهش بیماری های پوستی و پاکسازی و تغذیه پوست کمک می کند.

یکی از مهم ترین نکات برای پاکسازی پوست، افزایش آگاهی در مورد مراحل و روش های پاکسازی پوست است.

از آنجا که برخی از افراد قبل از اینکه به طور کامل بدانند چگونه صورت خود را تمیز کنند شروع به درمان می کنند، ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی شوند. به عنوان مثال، هنگام تمیز کردن پوست در خانه با محصولات شیمیایی، ممکن است عوارضی مانند التهاب پوست، لک و لایه برداری پوست یا حساسیت به محصولات مورد استفاده ایجاد شود.

همچنین در بسیاری از موارد، پاکسازی صورت به تنهایی نمی تواند مشکلات جدی پوستی مانند آکنه یا جوش را به طور کامل درمان کند.

یکی دیگر از عوارض پاکسازی این است که پوست پس از درمان به نور خورشید، برخی از محصولات آرایشی و حتی لمس بسیار حساس می شود.

اگر درمانگر در طول فرآیند پاکسازی پوست مهارت کافی نداشته باشد، ممکن است عوارض جانبی به خصوص برای افرادی که پوست حساس دارند، داشته باشد.

منافذ ممکن است تا چند روز پس از لایه برداری بزرگتر به نظر برسند.

همچنین در موارد نادری، مواد لایه‌بردار مورد استفاده برای تمیز کردن پوست می‌توانند مشکلات پوستی مانند تبخال و سایر واکنش‌های آلرژیک مانند لکه‌های قرمز و پوسته پوسته شدن پوست را تشدید کنند. به یاد داشته باشید که اگر پوست شما لکه دار، آفتاب سوخته یا زخم فعال و عفونی دارد، بهتر است لایه برداری نکنید.

بهداشت یکی از عوامل کلیدی در هر درمانی است. استفاده از بخور و ابزارهای غیر استریل هنگام تمیز کردن پوست می تواند رشد باکتری ها را در صورت افزایش دهد و باعث آکنه و جوش شود.

آیا تمیز کردن پوست در بارداری خطرناک است؟

طبق آنچه به ما گفته شد، استفاده از بخور و ادویه جات بخشی مهمی از پاکسازی پوست است. استفاده از این مواد به خودی خود مشکلی در دوران بارداری ایجاد نمی کند.

یکی از مهم ترین نکاتی که در پاکسازی صورت در دوران بارداری باید به آن توجه کرد، استفاده از محصولات ارگانیک به جای مواد شیمیایی است. با این حال، بهتر است قبل از شروع به تمیز کردن صورت خود با پزشک خود مشورت کنید و وضعیت خود را روشن کنید، زیرا برخی از محصولات مرطوب کننده ارگانیک حاوی ترکیبات مبتنی بر سویا دارای اثرات استروژنی (با خواص تراتوژن و جهش زایی برای جنین، به ویژه در سه ماهه اول). در دوران بارداری) سلامت مادر و کودک را به خطر می اندازد.

شستن طولانی مدت صورت می تواند در تنفس مادر اختلال ایجاد کند، بنابراین در دوران بارداری از دستمال شستشو در فواصل طولانی استفاده کنید.

اگر از روش های کمکی (دیگر روش های زیبایی مانند RF) همراه با پاکسازی پوست استفاده می کنید، توجه داشته باشید که هر نوع نور درمانی، پرتودرمانی و روش های درمانی تهاجمی در دوران بارداری می تواند باعث آسیب شود. به تنهایی یا در جنین، بنابراین قبل از هر روش بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی آیا پاکسازی پوست مضر است؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، با توجه به اینکه هیچ روش درمانی شناخته شده ای نمی تواند کاملا بی ضرر باشد، پاکسازی پوست نیز عوارض جزئی و موقتی دارد که خیلی سریع از بین می روند. بنابراین نباید به شایعاتی که در برخی منابع درباره او منتشر شده است توجه کنید.

برداشت شده از: آموزش پاکسازی پوست تهران دکتر فاطمه حبشی