چه چیزی باعث موفقیت یک پادکست می شود؟

موفقیت برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. برخی افراد آن را حجم بالای دانلود موفق پادکست می نامند. بسیاری از تولیدکنندگان پادکست در شرکت های بزرگ و کوچک موفق شده اند فروش بیشتری را از طریق پادکست ایجاد کنند. برخی دیگر از پادکست ها به عنوان یک خروجی خلاقانه و پلت فرم برای بیان داستان برند خود استفاده می کنند.

بنابراین، شرکت شما دستور العمل خاصی برای یک پادکست موفق دارد. بنابراین ابتدا از خود بپرسید "تولید یک پادکست موفق چه معنایی برای تجارت من دارد؟"

پادکست موفق چیست؟

چرا ساخت پادکست خوب مهم است؟

بر اساس مطالعه انجام شده، این محتوا نرخ تعامل مناسبی با مخاطب ایجاد می کند.

مردم به 4 از 5 پادکست دانلود شده گوش می دهند.

40 درصد از شنوندگان ظرف 48 ساعت پس از دانلود به پادکست گوش می دهند.

80 درصد از شنوندگان در عرض یک هفته پس از دانلود به پادکست گوش می دهند.

درآمد انتشار پادکست از 800 میلیون دلار در سال جاری به یک میلیارد دلار در سال 2021 افزایش خواهد یافت.

مخاطب پادکست افراد تحصیل کرده هستند. 60 درصد شنوندگان دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا بالاتر هستند.

مخاطب پادکست از سطح اجتماعی-اقتصادی مطلوبی برخوردار است. 41 درصد از مخاطبان افرادی هستند که درآمد سالانه آنها بیش از 75000 دلار است.

ویژگی های یک پادکست موفق

تاریخ شروع وجود دارد. وقتی نوبت به تولید قطعات با کیفیت می رسد، تداوم مهم است.

یک ارائه کننده برای مطابقت با موضوع و شخصیت پادکست انتخاب می شود. برای اینکه پادکست مورد استقبال گروه هدف قرار گیرد، حداقل باید از یک ناظر علاقه مند و آشنا به پادکست دعوت شود.

یک پادکست خوب اپیزودیک است. با محتوای پادکست اپیزودیک، داستان سرایی امکان پذیر است و مخاطبان شما را دنبال خواهند کرد.

پادکست در صورت تقاضا آیتم ساز رادیو در دسترس است. شنوندگان محتوای مورد نظر خود را دوست دارند و هر هفته و هر روز به آن گوش می دهند.

نکاتی برای ایجاد یک پادکست موفق

در زیر به 7 نکته برای ایجاد یک پادکست خوب و موفق اشاره خواهیم کرد.

1. یک مفهوم متقاعد کننده ایجاد کنید

برای ایجاد موفقیت آمیز یک پادکست جذاب، باید موضوعاتی را پیدا کنید که مخاطبان خود را مورد علاقه خود قرار دهند. سپس این مقالات را در قالب فایل های صوتی به محتوای خبری، سرگرمی، محتوای آموزشی و ... تبدیل کنید.

ایجاد پادکست همان محتوای متنی یا ویدیویی است! شما باید به محتوای مورد نظر خود فکر کنید. چه سوالی می پرسی؟ از چه لحنی استفاده می کنید؟ هر چند وقت یکبار پادکست منتشر می شود؟ چه نوع پادکستی ایجاد خواهید کرد؟ آیا به مصاحبه، مونولوگ، میزبانی، داستان سرایی یا همه اینها فکر می کنید؟

3. پادکست را در شرایط صوتی خوب ضبط کنید

صدای پادکست باید با بهترین کیفیت ممکن باشد. یکی از زمینه های رقابتی در دنیای تکنولوژی کیفیت فایل صوتی تولید شده است. مخاطبان و شنوندگان جذب فایل های با کیفیت بالا می شوند. شما نباید از این رقابت عقب بیفتید.

از نرم افزارهای صوتی خوب برای ضبط پادکست خود استفاده کنید. محیطی آرام با حداقل مزاحمت ایجاد کنید. مثلا گوشی را خاموش کنید، پنجره را ببندید و غیره. تا حد امکان خیلی سریع صحبت نکنید. همچنین صدای خوب به تنهایی برای ایجاد یک پادکست حرفه ای کافی نیست. شما می توانید با گذراندن یک دوره کوتاه سخنرانی آنلاین، تاثیر صدا و لحن خود را چند برابر کنید. به عنوان مثال، تا حد امکان از استفاده از هجاهای مزخرف مانند "الف"، "م" و غیره خودداری کنید. آهسته تر صحبت کردن به شما امکان می دهد در مورد محتوای ارائه شده فکر کنید. این کار بسیار هوشمندتر به نظر می رسد و ویرایش آن بسیار طبیعی به نظر می رسد.

بنابراین، تقویت یک فایل صوتی به دو عامل بستگی دارد:

تقویت محل برگزاری و تجهیزات صوتی از جمله میکروفون، بلندگو، نرم افزار، کامپیوتر و غیره مهم است. در زیر به آن اشاره خواهم کرد.

تقویت صدا یا راوی شما مهم است. بنابراین مراقب صدای خود باشید و از قبل برای ضبط آماده شوید. صدای خاردار، خسته و درهم شنونده را جذب نمی کند.

4. از سخت افزار حرفه ای برای ایجاد یک پادکست موفق استفاده کنید.

با یک کارگاه مجهز به ابزار قدرتمند ضبط صدا، فرآیند ضبط آسان تر، حرفه ای تر و با کیفیت تر می شود. اکنون با پیشرفت تکنولوژی و داشتن گوشی هوشمند، می توانید به سرعت پادکست ایجاد کنید. بنابراین، سطح کیفیت صدا و کیفیت تولید پادکست را بر اساس ابزار مورد استفاده تعیین می کنید. یک پادکست مبتدی می تواند با استفاده از گوشی هوشمند یا برنامه هایی مانند Podbean یا Anchor صدا را ضبط کند (اینها برای iPhone و Android مناسب هستند).

اولین سرمایه گذاری شما در این زمینه باید یک میکروفون با کیفیت باشد. زیرا صدای پس زمینه را کاهش می دهد و صدای شما را گرمتر و زیباتر می کند. می توانید از یک میکروفون ثابت مانند USB Yeti Pro مناسب برای سیستم های مک و کامپیوتر استفاده کنید. اگر در حال پخش یک مصاحبه در پادکست هستید و می خواهید صدایی با کیفیت بالا داشته باشید، میکروفون های گران تری با عملکرد بهتر وجود دارند.

البته تهیه یک هدست یا هدفون نیز ایده خوبی است. زیرا شما می توانید صدای خود را با کیفیت خوب بشنوید. هدفون هایی مانند Sennheiser HD280Pro شما را از سر و صدای اطراف جدا می کند.

5. از نرم افزار مناسب برای تولید پادکست استفاده کنید

نرم افزاری که فرآیند ویرایش صدا را آسان و سریع می کند. اولین نرم افزار مدیریت و ویرایش فایل های صوتی Audacity می باشد که از سال 2000 مورد استفاده قرار گرفته است.این نرم افزار قابل استفاده در سیستم های مک، پی سی و لینوکس می باشد. این نرم افزار هر روز با ویژگی های مختلف در حال توسعه است. این ابزار رایگان برای ویرایش پادکست ها (حذف قسمت های ناخواسته، گرفتن قطعات و ذخیره آنها، افزودن جلوه های صوتی یا موسیقی، رفع نواقص تراک های صوتی و غیره) عالی است. البته این نرم افزار پیشرفته شامل Hindenburg Reporter و Adobe Audition می باشد.

این برنامه محبوب دارای بسیاری از برنامه های آموزش آنلاین رایگان است. بنابراین، جدا از یک اپلیکیشن یا نرم افزار تبدیل صدا، می توانید از نرم افزارهای ویرایشی مختلفی استفاده کنید. مصاحبه با نرم افزار Skype8 قابل ضبط است. بسیاری از برنامه های گوشی های هوشمند نیز قابلیت ضبط را ارائه می دهند. قبل از ضبط صدای نهایی ابتدا این برنامه را امتحان کنید. زیرا باید اپلیکیشنی را پیدا کنید که با مدل گوشی شما مطابقت داشته باشد تا عملکرد مناسبی داشته باشید.

خدمات چت آنلاین مانند زوم نیز برای پروژه های شغلی در دسترس است. برای مثال، اگر از مخاطب دیگری بپرسید؛ می توانید از عملکرد ضبط در این سایت استفاده کنید.

6. پادکست را ویرایش کنید

هنر ویرایش یا اصلاح یک فایل صوتی را بیاموزید. یک مقدمه و نتیجه گیری خوب سابقه شما را به یک پادکست حرفه ای تبدیل می کند. افزودن یک موسیقی متن خوب نیز پیام مورد نظر شما را تقویت می کند.

با ویرایش می توانید کلمات تکراری را حذف کنید، نویز و نقص های کوچک صوتی را حذف کنید. نرم افزار حرفه ای ویرایش صدا، صدا را به پادکست ها اضافه می کند. بسیاری از سایت ها به شما امکان دانلود یا تولید موسیقی را به صورت رایگان می دهند (اما از کپی رایت آگاه باشید و از موسیقی دارای مجوز استفاده کنید).

اگر اهداف حرفه ای تری دارید، می توانید با یک آهنگساز در مورد تولید آهنگ دیگری صحبت کنید و آن را بخشی از عملکرد صوتی پادکست خود در نظر بگیرید. فایل صوتی را با کیفیت بالا (حداقل 256 کیلوبیت بر ثانیه) خروجی بگیرید و متادیتای فایل را وارد کنید.

7. ارتباط پادکست خود را بیان کنید

پادکست موفق

برای تولید یک پادکست موفق، باید هویت بصری خود را ایجاد کنید. روی موارد زیر کار کنید:

یک نام واضح برای پادکست انتخاب کنید. مردم بر اساس نام جذب می شوند که گوش کنند.

اکثر پلتفرم های انتشار پادکست از شما نیاز دارند که یک هویت مجازی گویندگی پادکست زهرا شیراحمدی داشته باشید. یک پادکست باید تصویر بسیار مربعی داشته باشد. این تصویر در اندازه کوچک نمایش داده می شود بنابراین باید واضح باشد. برای اطمینان از کیفیت نمایش تصویر، آن را بزرگ کنید (حداقل 2000 پیکسل).

همراه با نمایش پادکست، توضیح یا توضیحی ارائه دهید که می خواهید بشنوید. حتما بهینه سازی موتورهای جستجو را در نظر بگیرید. این توضیحات به شما کمک می کند تا پادکست را تماشا کنید. بنابراین، می توانید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی مانند SEMRush استفاده کنید تا بفهمید کاربران چه فکری می کنند یا می گویند.

یک وب سایت به پادکست خود اختصاص دهید. طراحی وب ابزار مهمی برای برقراری ارتباط با مخاطبان، انتشار پادکست و کسب درآمد از آن است. داشتن یک وب سایت اختصاصی مزایای زیادی دارد.