یکی از راه های عملی برای پرکردن فضای دندان های از دست رفته، پروتز دندان است. اگر دندانی بر اثر عوامل مختلف از بین برود، بر ظاهر دندان و دهان تأثیر منفی می گذارد. علاوه بر این، از دست دادن دندان می تواند بر سلامت دهان نیز تأثیر بگذارد. با از دست دادن دندان علاوه بر نقص ظاهری، فک و لثه نیز تحت تأثیر قرار گرفته و سلامت آن ها تحت تأثیر قرار می گیرد. یک پروتز در این مرحله به شما کمک می کند. در این مقاله به طور مفصل به بررسی این روش درمانی و زیبایی خواهیم پرداخت. با ما بمان.


دندان مصنوعی

پروتز دندان چیست؟

مهمترین وظیفه پروتز جایگزینی دندان از دست رفته است. اگر بخواهیم ساده بیان کنیم، باید بگوییم که پروتز در واقع به چیزی اطلاق می شود که فضای خالی دندان را پر می کند. پل های دندانی، تاج ها و حتی ایمپلنت های دندانی نوعی پروتز هستند. با این حال، آنچه امروزه به عنوان دندان مصنوعی شناخته می شود، تکنیکی است که در آن از دندان های ثابت یا متحرک برای تغییر شکل لبخند و دهان استفاده می شود.

انواع پروتزها کدامند؟

پروتزهای مورد استفاده در دندانپزشکی به دو گروه دائمی و متحرک تقسیم می شوند:

دندانپزشکی ثابت: این نوع دندانپزشکی شامل روکش یا بریج دندان است. روکش ها و بریج ها درمان هایی هستند که به طور دائم به دندان مصنوعی متصل می شوند. بنابراین به این نوع پروتز، پروتز ثابت می گویند.

پروتز متحرک دندان: پروتز متحرک در واقع همان دندان مصنوعی است که همه با آن آشنا هستند. در این روش دندان های موقت روی فک و لثه قرار می گیرند و می توانید هر زمان که بخواهید آنها را بیرون آورده و در جای خود قرار دهید.

هر نان ثابت و متحرک به روش و شکل متفاوتی درست می شود. به علاوه برای اتصال دستگاه های ثابت از مواد مختلفی مانند پیچ ​​و چسب استفاده می شود.

پروتزهای ثابت چیست؟

همانطور که گفتیم یکی از انواع دندان مصنوعی دندان مصنوعی ثابت است. پروتز ثابت را می توان با استفاده از چسب ها و پیچ های مخصوص محکم کرد. حتی اگر ایمپلنت دندانی باشد، پس از نصب ایمپلنت در فک، یک ماهواره دندانپزشکی ثابت روی آن قرار می گیرد. روش ساخت پروتز ثابت به این صورت است که دندانپزشک ابتدا شما را معاینه کرده و سپس فرم دندان ها را آماده می کند. این قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی فرستاده می شود تا یک ماکت گچی از دندان بسازد.

سپس با استفاده از فلزی مانند تیتانیوم، طلا یا پالادیوم، یک قاب از دندان شما ساخته می شود. پس از آن با استفاده از سرامیک مخصوص دندان، یک لایه سرامیکی جامد روی فریم قرار می گیرد تا شکل صحیح دندان ها آماده شود. لازم است بدانید که پروتز ترمیم شده تنها توسط دندانپزشک قابل برداشتن است. یعنی بعد از اینکه دندانپزشک پروتز را برای شما نصب کرد فقط خودش می تواند آن را خارج کند.

پروتز ثابت

دندان مصنوعی ثابت

باید بدانید که تمامی این اقدامات باید توسط متخصص دندانپزشکی با بهترین مواد انجام شود. دلیل این امر کسب بهترین نتایج است. زیرا اگر از چیز نامناسب استفاده کنید، می تواند به لثه و دندان شما آسیب برساند. در صورت استفاده از مواد استاندارد، نه تنها هیچ خطری برای سلامت حفره دهان و دندان شما وجود نخواهد داشت، بلکه بهترین نتیجه نیز حاصل خواهد شد.

پروتز متحرک چیست؟

نوع دیگر پروتز، پروتز متحرک است. همانطور که توضیح دادیم و از نام این نوع پروتز مشخص است، این پروتز به صورت متحرک جایگزین دندان از دست رفته می شود. به این ترتیب می توانید هر زمان که بخواهید پروتز را خارج کرده و در جای خود قرار دهید. این روش که یکی از روش های رایج پروتز می باشد به دلیل راحتی و قیمت مناسب از محبوبیت بالایی برخوردار است. اگر می خواهید از دندان مصنوعی متحرک استفاده کنید، بهتر است ابتدا تمام دندان ها را بکشید. بر این اساس پیش بروید.

در ابتدا ممکن است هنگام استفاده از پروتز متحرک احساس راحتی و ناراحتی نداشته باشید. با گذشت زمان، پروتز متحرک با فک و لثه شما سازگار شده و احساس راحتی خواهید کرد. البته لازم است بدانید که با استفاده مداوم از این نوع پروتزها، بهتر است سالانه برای معاینه عمومی به دندانپزشک مربوطه مراجعه کنید. لازم به ذکر است که از پروتزهای متحرک می توان برای چندین دندان استفاده کرد که به آن دندان مصنوعی پارسیل می گویند.

تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت

تفاوت بین پروتز دندان و ایمپلنت

تفاوت بین دندان مصنوعی و ایمپلنت چیست؟

دندان مصنوعی تنها راه برای پر کردن شکاف دندان نیست. اما یکی دیگر از راه های محبوب برای جایگزینی دندان های از دست رفته ایمپلنت دندان است. به صلاحدید دندانپزشک، اگر فک یا لثه شما به شدت ضعیف شده باشد، دندان مصنوعی مناسب نیست. در این صورت نصب انجام خواهد شد.

ایمپلنت نوعی درمان است که در آن یک میله فلزی در استخوان فک قرار داده می شود و سپس یک پروتز یا میله ثابت به آن متصل می شود. هزینه پروتز ارزان تر از ایمپلنت است. در واقع به همین دلیل اینستالیشن بیشتر شبیه به یک پادشاه واقعی است و جلوه خوبی به ارمغان می آورد.

ادامه مطلب: https://realtimedentist.com/1399/03/پروتز-دندان-بهترین-متخصص-پروتز-دندان-د/