در انتخاب رشته علاوه بر رشته یا منطقه، شهرها، دانشگاه ها و رشته ها را نیز باید با دقت انتخاب کنیم. پس ابتدا باید اطلاعات کاملی در مورد رشته، شهر و دانشگاه داشته باشیم. نکات ذکر شده در این صفحه از صفحه 100 مشاور را با دقت بخوانید و هنگام انتخاب مقصد حتماً آنها را در نظر بگیرید.



منطقه و چگونه می توان فهمید؟

حداقل سعی کنید گزینه های خود را بدانید. زمینه های زیادی وجود دارد و افراد کمی همه رشته های دفترچه یادداشت را به خوبی می شناسند و البته هیچ کس همیشه همه رشته ها را انتخاب نمی کند و دوست ندارد، به همین دلیل است که آن رشته ها بسیار محبوب هستند یا شخصی آنها را دوست دارد. باید شناخته شود.

پرطرفدارترین رشته های علوم تجربی بر اساس نمرات خوب عبارتند از: پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی، دامپزشکی، علوم تغذیه، پرستاری، رادیولوژی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، هوش، اتاق عمل، مامایی.

در بین رشته های مهندسی برق، مکانیک، عمران، معماری، کامپیوتر، صنعت، نفت و شیمی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

سه رشته پرطرفدار علوم تجربی حقوق، حسابداری و روانشناسی هستند.

هر رشته ای مزایا و معایبی دارد. علاقه، استعداد، روحیه و هدف شما بسیار مهم است. نمی شود کلی نظر داد و گفت این رشته برای همه بهترین است یا این رشته به درد هیچکس نمی خورد. با توجه به علاقه و شرایط شما، کدام رشته برای شما مناسب تر است، به شما پاسخ داده می شود. در این فرصت باقیمانده، به گشت و گذار در زمینه ها بروید، وقت بگذارید و از کسانی که در این زمینه کار می کنند یا اگر فرصت ندارید، از مشاورانی که به خوبی رشته ها را می شناسند و می توانند حداقل نیم ساعت در آن زمینه وقت بگذارند، بپرس. . لطفا در مورد مشاورانی که به روز هستند و اطلاعات به روز دارند توضیح دهید. متأسفانه، مشاورانی را دیده ام که در مورد رشته ای که بسیار جاه طلبانه و پرطرفدار بود، به کودکان آموزش می دهند، اما گاه و بی گاه کاملاً تغییر کرده است. از کسی که اطلاعات را به روز می کند بپرسید. سرحال باشید، منظورم این است که اگر به فهرست دپارتمان‌هایی که می‌خواهید انتخاب کنید دسترسی ندارید و می‌خواهید شخص دیگری به شما رشته‌ها را معرفی کند، مطمئن شوید که آن فرد به‌روز است و دانش او چندین سال است. قبلاً می گفتم ما در حوزه های مردمی تجربه داریم، قوانینی که در چند ماه اخیر توسط وزارت بهداشت تصویب شده است، احتمالاً چند سال پیش برخی چیزها تغییر کرده است، کسانی که با تردید به سؤالات شما پاسخ می دهند نمی توانند اطلاعات بسیار موثقی بدهند. رشته ها را خوب بشناسید، آینده شما مهم است.


بدون شناخت درست رشته ای را از نظر احساسی انتخاب نکنید. بر اساس یک سری تست ها و فضایی که مردم به شما می دهند انتخاب نکنید. شناخت مردم از این رشته چقدر است؟ آنها همچنین فقط چیزهایی می شنوند.

برخلاف اینکه می گویند کسانی که رتبه خوبی می گیرند باید پزشکی یا دندانپزشکی یا داروسازی یا سایر تخصص ها را انتخاب کنند. هر ساله شاهد انتخاب اعداد حتی سه رقمی برای حرکت درمانی هستیم که ممکن است در مقطع دکتری عمومی پذیرفته شوند. شماره یک را می شناسم، اصلا دکتر یا دندانپزشک نرفت، مثلاً داروخانه. در هر صورت کاملا به شما بستگی دارد که در چه زمینه ای می توانید موفق تر باشید و به کدام رشته علاقه بیشتری دارید، بهتر است به همان رشته بروید. بسیاری از ما هستند، حتی در درس تجربه محبوب، دانش آموزان می خواهند در سال اول درس را تغییر دهند یا حتی برخی دروس را تمام کنند و دوباره به کنکور برگردند، زیرا قبل از انتخاب رشته، موضوع را احساسی انتخاب می کنند و کافی نیست. اطلاعات و بدون آینده نگری .. چشمانتان را باز کنید و در زمینه ها تحقیق کنید، خدای ناکرده بی تفاوتی می تواند عمرتان را برای سالیان متمادی تلف کند و آن وقت در میدانی قرار می گیرید که به شما علاقه ای ندارد و باید آن را تحمل کنید.و نیستید. خوشحال. اصلاً اینطور نیست یا اگر به فکر تغییر مهارت های خود هستید و باید چند سال دیگر در آزمون شرکت کنید، مانند بسیاری از فارغ التحصیلان فعلی، آنها دوباره امتحان می دهند. تقریباً هر هفته با چند نفر بزرگتر مثل خودم 26 و 27 ساله ملاقات می کنم که تصمیم می گیرند دوباره به کنکور بروند و در یک رشته متفاوت مطالعه کنند.

پس در انتخاب رشته بسیار دقت کنید و برای انتخاب رشته وقت بگذارید


تست تشخیص نماد

حتما یک تست شخصیتی عملی مثل MBTI بزنید تا ببینید کدام قسمت ها با ویژگی های شخصیتی شما سازگاری بیشتری دارند؟ حقیقت این است که برخی از تیپ های شخصیتی در برخی زمینه ها و فعالیت ها خسته کننده تر و در برخی دیگر سازگارتر هستند.

ببینید، اگر این روزها برای معرفی رشته به اکثر سایت ها، گروه ها و کانال ها مراجعه کنید، معمولاً یک متن تصادفی از اینترنت دریافت می کنید و آن را به عنوان مقدمه فیلد کپی می کنید. متأسفانه اکثر آنها فقط در مورد نمره قبولی صحبت می کنند و نه از ماهیت رشته. اکثر این متون به روشی کاملا آرمان گرایانه و بعضاً قدیمی به معرفی رشته و آینده آن می پردازند و جزئیات زیادی را که ممکن است بعداً در آن زمینه با آن مواجه شوید و کار کنید را بیان نمی کنند. نمی گویم نخوان، این متن ها را بخوانی بد نیست، اما زیاد حساب نکن. بهترین منابع برای یادگیری در مورد رشته ها، افرادی هستند که در آن زمینه ها کار می کنند، یعنی افرادی که در دانشگاه این رشته را خوانده اند و کارشان به آن رشته مرتبط است. سپس فارغ التحصیلانی در آن رشته هستند که ممکن است در حال حاضر شغلی پیدا نکنند و دانشجویانی در آن رشته در سطح بعدی هستند. تاکید می کنم باید به فارغ التحصیلان رشته مراجعه کنید تا دانشجو. زیرا دانش آموزان، به خصوص اگر ترم اول باشند، برخی از آنها، نه همه آنها، تعصب خاصی نسبت به رشته خود دارند و احساس می کنند که بهترین رشته را کسب کرده اند یا هنوز اطلاعات دقیقی از آینده رشته خود ندارند. رشته و اطلاعات آنها محدود به دوره هایی است که به تازگی گذرانده شده اند و هنوز وارد محل کار نشده اند. من فارغ التحصیل پرستاری را می شناسم که حتی 4 سال دانشگاه را تمام کرده و منتظر برنامه ای برای پذیرش در بیمارستان به عنوان پرستار بود، اما در ماه های اول شروع به کار به فکر شرکت در آزمون ورودی است. یا تغییر شغل بدهد، باز هم از شغلش راضی نیست و می گوید فقط می خواهد این برنامه دو ساله را تکمیل کند و یک کنکور دیگر یا یک کار دیگر انجام دهد. بنابراین افرادی که در آن زمینه ها کار می کنند می توانند اطلاعات بسیار بهتری نسبت به دانش آموزان به شما بدهند. اگر فردی را می شناسید که در آن زمینه ها در بین همتایان خود کار می کند یا جایی که در آن کار کرده اند، یا مشاوری که این رشته را به خوبی می شناسد، اطلاعات او بسیار به روز است و حداقل می تواند اطلاعات دقیقی در مورد هر زمینه به شما بدهد. نیم ساعت. ، مثلا. بگید رشته و دروس اون دانشجو چیه، چه رتبه ای برای قبولی لازم داره، چه مزایا و معایبی داره، چه روحیه ای برای اون رشته، درآمد و بازار کار اون رشته (توجه کنید درآمد با بازار کار متفاوت است)، وضعیت استخدام دولتی یا خصوصی شما، جایی که کار می کنید، با چه کسانی کار می کنید، این شغل چیست، چه مشکلاتی دارد، مشکل چیست، ادامه تحصیل چگونه است، مشکل جذب معلم چیست؟ وضعیت، چگونه یک فرد در این زمینه می تواند مطب دکتر یا داروخانه یا کلینیک یا مطب دکتر راه اندازی کند، چقدر تحقیق لازم است، چه سطحی از تحقیقات لازم است؟ ، با چه میزان تجربه می خواهد کار کند، شرایطش چگونه است، درآمدش چقدر است و چگونه می تواند حداقل در نیم ساعت موارد مربوط به آن رشته را برای شما توضیح دهد؟ احتمالاً خیلی بهتر از دانشجویان آن رشته که اطلاعات زیادی در مورد محیط کار ندارند و علاقه ای به دادن اطلاعات به شما ندارند.

هنگام انتخاب رشته، از تعصب خودداری کنید و مسیر زندگی آینده خود را انتخاب کنید. اگر فکر کرده اید که ایلزما مثلا دندانپزشکی یا پزشکی بهترین کار است و با قبول این رشته وارد بهشت ​​می شوید فعلا این موارد را از ذهن خود دور کنید و بدون تعصب وارد این رشته شوید. عشق و علاقه ای که بدون معرفت به دنیا می آید نمی تواند زیاد دوام بیاورد، پس اگر می خواهید رشته ای را دوست داشته باشید، ابتدا خوب بدانید و ببینید واقعیت آن کار و کار چیست، سپس اگر آن را دوست دارید. برو اونجا تعداد بیشماری از دانشجویان پزشکی هستند که در این رشته زجر کشیده اند و به دلیل انتخاب درست از زندگی فعلی خود راضی نیستند و شاید اگر به رشته دیگری می رفتند موفق تر بودند. از زندگی خود رضایت بیشتری دارند یا در سایر زمینه ها مشابه هستند. شما باید پلتفرم مناسب خود را پیدا کنید.


باید بدانی رفتارت تزلزل ناپذیر است، نمی خواهی برای دیگران کار کنی، گاهی امر و نهی می شوی، حتما باید برای خودت کار کنی، پرستاری، جاسوسی و... اینطور نیست. از آنجایی که در این زمینه شغلی پیدا خواهید کرد، با خواسته های شما همخوانی دارد. بستگی به بیمارستان داره جز در شرایط خاص همونطور که در توضیحات این دوره ها گفتم شرایط خاص همیشه خاصه و برای همه نیست. با تمرکز بر مناطقی که نیاز به سرمایه اولیه دارند، می توان به بازده بالایی دست یافت. برای گرفتن وام در چنین مکان هایی، وضعیت مالی یا تحمل ریسک خود را بسنجید. مثلا فیزیوتراپی اگر درآمد بالایی دارید می توانید مطب افتتاح کنید و هزینه راه اندازی مطب در همه شهرها قابل تنظیم نیست. یا مثلا در زمینه داروسازی اگر به دنبال درآمد بالا هستید نمی خواهید در داروخانه شخص دیگری کار کنید، اگر می خواهید داروخانه خودتان را راه اندازی کنید یا مجوز بخرید نیاز به سرمایه دارید. رشته هایی مثل علوم آزمایشگاهی، اگر می خواهید دکترا بگیرید و مجوز آزمایشگاه بگیرید یا اگر می خواهید یک مرکز رادیولوژی در رادیولوژی (به نام رادیولوژی) راه اندازی کنید، به میلیاردها دلار نیاز دارید. رشته های بینایی سنجی، شنوایی شناسی و علوم تغذیه از این نظر مشابه هستند که نیاز به سرمایه دارند، اما سرمایه گذاری بسیار کمی دارند. یا مثلا اولین سرمایه مورد نیاز برای کار وکالت، اجاره یا خرید مکانی برای راه اندازی دفتر است و شما به تجهیزات اولیه اداری نیاز خواهید داشت. البته می توانید مدتی در هر یک از این رشته ها کار کنید و دارایی های لازم مانند کارآموزی، داروخانه و ... را به دست آورید. برخی نیز وام می دهند.

اگر ترس شدید از ابتلا به یک بیماری عفونی دارید یا اصلا نمی توانید خون و زخم را تحمل کنید، رشته هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری و سالن عمل ممکن است برای شما مناسب نباشند. من میگم اگه مشکلت زیاد باشه وگرنه خیلی ها بعد از مدتی کم کم به این چیزا عادت میکنن. یا مثلاً اگر تحت هیچ شرایطی نمی توانید حتی به خون و ترشحات بدن نگاه کنید، آزمایش های آزمایشگاهی برای شما مناسب نیست. اگر هستید، رشته‌هایی را در نظر بگیرید که تمیزتر، سالم‌تر و کمتر در معرض انتقال بیماری‌های عفونی هستند، مانند داروسازی، فیزیوتراپی، بینایی‌سنجی، شنوایی‌شناسی، علوم تغذیه و بسیاری از رشته‌های دیگر که هر کدام مزایا و مزایای خاص خود را دارند.



حدود قبولی و رتبه رشته قبولی نهایی

شما باید مساحت مکان های انتخابی را به سه دسته تقسیم کنید: طبقات خوش بینانه، واقع بینانه و مناسب. موقعیت های خوش بینانه آنهایی هستند که شانس قبولی شما در آنها صفر یا بسیار کم است، اما چه ضرری دارد که شانس خود را امتحان کنید زیرا 150 گزینه دارید. پس باید میزان قبولی رشته در یک دانشگاه و رشته خاص را بدانید و شانس شما برای قبولی در این سال کم و بیش در آن رشته باشد. می توانید به کارنامه سال قبل مراجعه کنید یا از مشاوران متخصصی که اطلاعات دقیقی در مورد نمره قبولی سال های گذشته دارند بپرسید.


آیا می توانید بعد از امتحان بمانید؟

پاسخ به این سوال بسیار مهم است. شاید شما هم جزو داوطلبانی باشید که نمی توانید در کنکور سال آینده شرکت کنید، مثلا فرصتی برای مطالعه مجدد نمی بینید یا به دلیل فشار دیگران، مشکلات شخصی یا شرایط خانوادگی قادر به شرکت در کنکور نیستید. یک رویداد خاص می خواهید در این زمینه تحصیل کنید. و در هر دانشگاهی باید امسال وارد دانشگاه بشید و قرار نیست سال بعد در کنکور شرکت کنید یا مثلا با مشکل سربازی مواجه شدید و معافیت تحصیلی شما تمام شده است و اگر شرکت نکنید تی وارد دانشگاه شو باید بری سربازی. اگر شرایط شما این گونه است و نمی خواهید یا نمی توانید سال آینده کنکور بدهید و روی تصمیم خود ثابت قدم هستید، سعی کنید همه گزینه ها را پر کنید. بهتر است 20 درصد اول انتخاب شما خوشبینانه باشد یعنی. مقاصد و دانشگاه هایی که به آنها علاقه دارید، اما احتمال پذیرش شما به دلیل رتبه شما کم است، 60 درصد انتخاب های بعدی شما باید در سطح رتبه شما باشد و 20 درصد آخر انتخاب های شما رشته و وجود دارد. اینها دانشگاه هایی هستند که مطمئن هستید قبول می شوید و کمتر به آنها علاقه دارید. با بررسی نرخ پذیرش اخیر در چند سال گذشته می توانید میزان احتمال قبولی خود در این بخش ها و دانشگاه ها را دریابید. لطفا توجه داشته باشید که برای دوره های روزانه، رتبه منطقه و به خصوص رتبه زیر گروه شما در منطقه یا سهمیه، چه بومی در رشته هایی که دارای بومی سازی هستند و حتی جنسیت خود، رشته های روزانه پرطرفدار را قبول کنید که از نظر تعداد برابر هستند. زن و مرد قبول می کنند، تاثیر دارد. اما یک استثنا وجود دارد: اگر می خواهید به شهر دیگری بروید و یک یا دو ترم در دانشگاه آن شهر یا در دانشگاه شهر خود تحصیل کنید و همچنان می خواهید در کنکور سال آینده شرکت کنید، باید باشید. مراقب باشید انتخاب رشته یک روزه برای اینکه از شرکت در کنکور سال آینده محروم نشوید. اما اگر از آن دسته داوطلبانی هستید که حاضرید سال دوم را بگذرانید و سال بعد در کنکور شرکت کنید و از هیچ رشته و دانشگاهی راضی نیستید و هدف بالایی دارید، بسیار مهم است که انجام دهید. . منطقه ای و چند دانشگاه روزانه را انتخاب نکنید و در مدیریت انتخاب خود بسیار دقت کنید، زیرا هر انتخابی را قبول کنید، بقیه انتخاب شما هرگز بررسی نمی شود.


در مورد امکانات رفاهی دانشگاه و خوابگاه بپرسید.

خوابگاه های ارائه شده یا ارائه نشده، وضعیت خوابگاه ها، سفره خانه ها و رستوران ها، امکانات ورزشی و .... برخی از دانشگاه ها ظرفیت خوابگاهی محدودی دارند، مثلاً برای کسانی که در شهر آن استان زندگی می کنند خوابگاه نمی دهند یا برای دانشجویان پسر ترم اول خوابگاه نمی دهند یا برای خود زیر نظر دانشگاه خوابگاه تهیه می کنند. . دانشگاه. در این صورت ممکن است بخواهید خانه ای اجاره کنید. شما باید هزینه را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر شما یک زن هستید، ممکن است مسکن نگیرید یا خانواده شما از شما بخواهند که در مسکن دولتی تحت نظارت دانشگاه زندگی کنید. در هر صورت باید از قبل بپرسید و مطمئن شوید که برایتان مهم است.



به رتبه آن دانشگاه در بین دانشگاه های کشور دقت کنید.

چندین دانشگاه مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران در تحقیقات و مقالات منتشر شده رتبه های بسیار بالایی دارند و حتی از سایر دانشگاه های تهران قوی تر هستند. یک دانشگاه ممکن است در یک رشته خاص رتبه بهتری داشته باشد و یک دانشگاه ممکن است ارزش کلی بالاتری داشته باشد. با این حال، هر چه دانشگاه شما معتبرتر باشد، مدرک معتبرتر هم در داخل و هم در خارج از کشور خواهد بود. پس از این ممکن است بخواهید حتی اگر رشته هایی مانند پزشکی را انتخاب کنید، ادامه تحصیل دهید و به عضویت هیات علمی دانشگاه در بیایید یا بعداً برای تدریس در دانشگاه به هیئت مدیره بپیوندید. البته دانشگاه مورد نظر به اعتبار مدارک تحصیلی شما توجه می کند و اگر دانشگاه خوبی است مطالعه ضوابط جذب تحصیلی برای شما اهمیت ویژه ای دارد که در اینجا می خواهید در کنار سایر پارامترها توضیح دهید. ربطی به زمان و صحبت ما ندارد.

فاصله شهر از محل زندگی شما

اگر خیلی به خانواده خود وابسته هستید و در شهر دیگری زندگی می کنید، ممکن است نیاز داشته باشید که زیاد به خانه بروید، به خصوص در ترم اول تحصیلی. با این حال، اگر شهر با محل زندگی شما 1000 کیلومتر فاصله داشته باشد و شاید حتی پرواز مستقیم به شهر شما نداشته باشد، نمی توانید سفرهای رفت و برگشت زیادی داشته باشید. در همان ترم 1 و 2 شرایطی پیش آمد که به انصراف یا انتقال فکر می کردم. این انعطاف پذیر است و اگر خیلی به خانواده خود متکی نیستید و نیازی به مراجعه به خانه ندارید، مشکلی برای دوری از آنها نخواهید داشت. اگر نه، نزدیک ترین شهر به خود را انتخاب کنید. یکی از دلایل این امر این است که برخی از رشته ها در منطقه واقع شده اند، بنابراین پذیرش منطقه ای یا قطبی است، بنابراین فرزندان به شهر خود نزدیک می شوند و کمتر با مسائل فرهنگی و مشکلات احتمالی دور از خانواده مواجه می شوند. به آنها.

اگر فکرش را می کنید، ابتدا یک رشته انتخابی خود را در یک شهر دور پیدا کنید که نمرات بد می پذیرد، قبول شوید و سپس ترفیع بگیرید. در دفترچه انتخاب رشته جلوی برخی از سرداران «بدون انتقال» نوشته شده است.



تفاوت آب و هوای شهر با آب و هوای محل زندگی شما

اگر سال ها در یک شهر بسیار سرد زندگی می کنید و اگر می خواهید چند سال در یک شهر بسیار گرم زندگی کنید، حداقل در ابتدا تحمل آن برای شما سخت خواهد بود و این برای شما مشکلاتی ایجاد می کند. البته همه آنها اینطور نیستند اما اگر به این موضوع حساس هستید باید آب و هوای شهری را که انتخاب می کنید و تفاوت آب و هوای آن شهر با شهری که در آن زندگی می کنید را در نظر بگیرید.


ادامه: https://pourdastmalchi.net/